Du er her: Forsiden / Debat / Forældremyndighed / Hvad er det der sker.. og hvorfor? /

Tilpasset søgning
Hvad er det der sker.. og hvorfor?
habor
14.06.10 22:37
Hej,

Jeg har fået nedenstående email fra DR001. Vil I læse hans indlæg og tage stilling til en løsning?

Med venlig hilsen

Henning Habor
Fædregruppen Spørge Jørgen
www.sporge-jorgen.dk

Hej.

Jeg håber der er nogle der kan hjælpe mig her..

Lidt om hvad der foregår rundt om mit liv.. Jeg er far til to piger på 7 og 3år. Jeg blev skilt for ca. 2år siden efter et forhold med den sammen pige i godt 10år.
Vi har altid kunne snakke om tingene og få løst de problemer der har været, men efter skilsmissen er dette ikke muligt, selvom at jeg føler og inderligt prøver at bevar det gode venskab, ikke mindst for mine pigers skyld.
Dengang vi var i stats forvaltningen, gik jeg der fra med en følelse af det var mig, der havde været den slemme dreng. Men jeg har ikke selv valgt dette, det er ikke mig der pludselig skulle have en ny partner. Men alt hvad jeg sagde inde i statsforvaltningen, blev bare fejret af bordet og min ekskone fik det som hun ville have det. Damen inde hos statsforvaltningen, sagde til mig at hvis jeg var utilfreds så kunne jeg bare gå til min advokat. Men det har jeg ikke penge til.
Jeg er bosat i jylland og mine piger på sjælland. Jeg henter og bringer mine piger hveranden weekend, som er en meget stor økonomisk udgift, jeg har sagt til min eks. at hun må betale halvdelen, men det vil og kan hun ikke, Hun vil også bestemme om mine børn skal være sammen med mig og min nuværende kæreste. så nu vil hun søge den fulde forældremyndighed. Jeg ønsker bare af hele mit hjerte at være sammen med min børn, mere end det jeg er idag, men det vil hun heller ikke.. Mine piger græder når de skal hjemme om søndagen, de vil være hos mig. Men jeg føler mig helt alene, føler at verden er imod mig.. føler mig fortabt.. Ville bare gerne have den hjælp fra myndighederne, men de vil ikke lytte eller hjælpe.. Hvorfor ikke samarbejde? hvis vi ikke gør går det ud over pigerne..
Ved ikke hvad jeg skal gøre, tage kampen op eller lade være.. vil det gå ud over min børn? hvordan vil fremtiden så være? Hvad gør jeg??

Hilsen DR001
hey DR001
bjarne1979
29.06.10 11:00
Det første du nok lige skal gøre er at klage over den sagsbehandler der har været til de møder og be om at der kommer en anden på sagen da hun tager parti i denne her sag , samt en god ting er at be dem om at ALLE dine møder bliver optaget "det giver sagsbehandler sved på panden" .. det med at det kun er dig der skal betale skal du ikke da efter 2007 kom den regl at i betaler hver sin vej .

tag kampen op lad være med at give om , det du nok skal regne med er at hun vil skabe sig meget mere din x men gør en snu ting optag ALT lige fra opkald til når du henter dine børn , pga det vil kunne bruges hvis du kommer i retten husk der er noget der hedder friproces "advokat" samt nu ved jeg ikke hvor i landet du er men søg i lokal avisen eller nettet angående advokater som giver råd og hjælp gratis en gang i ugen ..

endelig tilbage så nu er jeg igen klar til at hjælpe ss

MVH
Bjarne
P.s
DR001 spørg endelig løs vi skal nok finde § osv som vil hjælpe
harbo
bjarne1979
29.06.10 11:03
du mener lige med overteksten "Hvad er det der sker.. og hvorfor?" uddyb lige ss
Det er den overskrift
habor
30.06.10 19:21
Hej Bjarne,

Det er den overskrift DR001 selv brugte. :)

Med venlig hilsen

Henning Habor
Fædregruppen Spørge Jørgen
www.sporge-jorgen.dk
Hej Bjarne1979
DR001
07.07.10 21:02
Jeg har ikke brugt det med at optage div. ting, men det vil jeg begynde på.
Jeg har siddet og kigget på retsinformation.dk og kan ikke finde noget om det med hvem der skal betale. Det ville bare være så godt, at kunne henvise til noget.
Har været i kontakt med statsforvaltningen og fik denne besked. Det er dit problem og evt. kan du søge om støtte.?

Jeg tage fat i dem igen og denne gang forlange at jeg taler med mand. Optager samtalerne (tak for tippet) og mangler lige de forskellige paragrafere, der viser hvor denne situation skal være. :)

Overteksten: Det er bare ren frustration over den behandlingen jeg har fået. Ingen ligestilling :)

Mvh.
DR001
hej DR001
bjarne1979
10.07.10 20:31
det med § finder jeg lige til dig .. får dem lagt herind inden onsdag .. så vent lige med at kontakte statsforvaltningen for har lige nogle gode råd inden du gør dette da du skal have en akt indsigt i ALT inden du går rigtig igang med sagen , da det vil hjælpe dig rigtig meget ..

MVH
Bjarne
til DR001
bjarne1979
14.07.10 10:02
lige lidt af det der låg rundt omkring angående § som er gode at have

NR:1 aktindsigt
..............................................................................
Den dd. Md / år

Vedr. aktindsigt: (Dit navn - dit cpr. nr. )

Begæring om aktindsigt

Som part i sagen anmoder jeg i henhold Forvaltningsloven § 9 om aktindsigt i ovennævnte sag.

Jeg beder, at blive gjort bekendt med alle aktstykker, herunder bl.a. evt. notater, mødereferater og aktens journal-liste, samt skriftlig oplysning om, hvorvidt alle aktstykker i sagen vil blive stillet til min rådighed.

Med hensyn til notater henviser jeg til lovens krav om notatpligt, jf. bl.a. § 6 i lov om offentlighed i forvaltningen.

Jeg beder Dem oplyse i hvilke forvaltningsafsnit sagen har været behandlet til dato samt hvilke sags numre den har i disse forvaltningsafsnit. Jeg henleder opmærksomheden på forvaltningsmyndighe-dens vejledningspligt, jf. § 7 i forvaltningsloven.

Såfremt der efter Deres opfattelse er lovhjemmel til at undtage aktstykker i denne sag fra aktindsigt, beder jeg om følgende:

1. en angivelse påført journal-listen ved de aktstykker, som med lovhjemmel er undtaget aktindsigt.
2. ekstrakter af de aktstykker, som med lovhjemmel er undtaget aktindsigt, jf. bl.a. § 10 og §§ 12-15 i Forvaltningsloven.
3. en redegørelse og herunder en begrundelse for, hvorfor jeg med lovhjemmel efter Deres opfattelse ikke er berettiget til at modtage eventuelle aktstykker, jf. bl.a. § 22 i Forvaltningsloven.

Jeg forventer indenfor den lovlige frist på 10 dage, jf. § 16, stk. 2 i Forvaltningsloven, at modtage Deres fyldestgørende skriftlige svar på alle mine anmodninger. Jeg anmoder om at få tilsendt 1 kopi af samtlige dokumenter i sagen og journal-liste, registre og andre fortegnelser, som vedrører den pågældende sags dokumenter, jf. forvaltningslovens § 9.

Med venlig hilsen

Underskrift
Navn Navnesen

Navn Navnesen - Adresse - Post nr - Bynavn - Evt. tlf. nr.

NR:2 optagelse af møder
........................................................................

optagelse af ens møder ved statsforvaltningen kan være et plus især når det er morens-farens tav og ikke barn´s tav der bliver fulgt......
Efter straffeloven - i form af en modsætningsslutning - er det fuldt ud lovligt at båndoptage møder, som man selv er part i, og man har ret til at gøre det, uden at man orienterer den anden part i samtalen.

Odense Kommune kan som offentlig myndighed ikke indføre andre regler, for en kommune kan juridisk kun gøre, hvad den har lovhjemmel til.

I straffelovens § 263 stk. 1 nr. 3 står følgende:
Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, som uberettiget... "ved hjælp af et apparat hemmeligt aflytter eller optager udtalelser fremsat i enrum, telefonsamtaler eller anden samtale mellem andre eller forhandlinger i lukket møde, som han ikke selv deltager i, eller hvortil han uberettiget har skaffet sig adgang.".
Og her kommentaren:
Optagelse på bånd af telefonsamtaler eller møder, som den pgl selv deltager i, falder uden for bestemmelsen, selvom optagelsen sker uden den anden parts viden.

Kommunen kan generelt set ikke nægte at gennemføre et møde med en borger, der ønsker at båndoptage samtalen med en eller flere kommunale medarbejdere, for det har kommunen ingen lovhjemmel til.
De borgere, der bliver mødt med et sådant forbud, kan eventuelt klage til statsforvaltningen, se blandt andet § 50 a stk. 1 i den kommunale styrelelseslov:
"Har kommunalbestyrelsen truffet en beslutning, der strider mod lovgivningen, kan statsforvaltningen sætte beslutningen ud af kraft. Under behandlingen af sagen kan statsforvaltningen midlertidigt suspendere den pågældende beslutning. Er beslutningen bragt til udførelse, kan den dog kun suspenderes eller sættes ud af kraft, hvis
1) en part over for statsforvaltningen skriftligt fremsætter begæring herom,
2) der ikke efter anden lovgivning er en klageinstans og
3) væsentlige hensyn, særlig til private interesser, ikke taler herimod".

...........................................................................

Husk nu en diktafon koster under 500 kr og ja heller bruge pengende på det end benzin for NUL nytte
DR001 del 2
bjarne1979
14.07.10 12:58
lidt læsestof håber det kunne hjælpe

6.1. Transport af barnet i forbindelse med samvær og afholdelse af transportudgifter

Efter § 21, stk. 3, kan statsforvaltningen træffe afgørelse om transport af barnet i forbindelse med samvær og om afholdelse af udgifter hertil.

Det er – som tidligere nævnt – et hovedprincip i forældreansvarsloven, at barnet har ret til to forældre samt krav på, at begge forældre påtager sig ansvaret og omsorgen for barnet. Det er endvidere begge forældres ansvar, at barnets samvær med den forælder, som det ikke har bopæl hos, er velfungerende og kan praktiseres, jf. § 19, stk. 1.

Det har stor betydning for barnet, at forældrene kan samarbejde om samværet. Det er derfor et vigtigt element i forældreansvarsloven, at forældrene skal samarbejde om transporten ved at deles om både den praktiske og den økonomiske del af transporten af barnet og eventuel ledsager i forbindelse med samværet. Dette fremgår også af § 14, stk. 1, i bekendtgørelse om forældremyndighed, barnets bopæl og samvær m.v. og er et forhold, som statsforvaltningen skal være særlig opmærksom på ved behandlingen af sager om transport.

Transporten af barnet i forbindelse med samvær skal som udgangspunkt foregå på den måde, at samværsforælderen sørger for afhentningen af barnet ved samværets begyndelse, og bopælsforælderen sørger for afhentningen af barnet i forbindelse med afslutningen af samværet. Begge forældre skal endvidere afholde udgifterne til den del af transporten, som den pågældende er ansvarlig for, herunder transport af både barnet og eventuel ledsager.

Det er hensigten, at dette vil medvirke til at fastholde forældrenes ansvar for, at samværet kommer til at fungere, samtidig med at begge forældre i forbindelse med flytning i højere grad vil overveje, hvordan samværet vil kunne fungere i praksis efter flytningen.

Forældrene kan selv aftale, hvorledes transporten af barnet i forbindelse med samværet skal foregå, men i de sager, hvor der er uenighed herom, kan statsforvaltningen efter anmodning træffe afgørelse om transport, jf. § 21, stk. 3.

Udgangspunktet for statsforvaltningens afgørelser om transport er – som ovenfor anført – at samværsforælderen sørger for afhentningen af barnet ved samværets begyndelse, og at bopælsforælderen sørger for afhentningen af barnet i forbindelse med afslutningen af samværet. Hver forælder afholder udgifterne til den del af transporten, som den pågældende er ansvarlig for, herunder transport af både barnet og eventuel ledsager.

Der kan dog være særlige omstændigheder i sagen, der medfører, at dette udgangspunkt efter en konkret vurdering må fraviges. Statsforvaltningen kan efter anmodning fravige udgangspunktet i følgende situationer:

– Der er en meget stor forskel i forældrenes indkomster, jf. afsnit 6.1.1.1.

– Den ene af forældrene flytter, og flytningen gør transporten i forbindelse med samværet væsentligt mere besværlig eller bekostelig, jf. afsnit 6.1.1.2.

– Praktiske forhold gør det umuligt eller uforholdsmæssigt besværligt for den ene af forældrene at deltage i transporten. Dette er omtalt i afsnit 6.1.1.3.

– Der foreligger andre særlige omstændigheder, jf. afsnit 6.1.1.4.

Hvis statsforvaltningen skønner, at der er grundlag for at fravige ovennævnte udgangspunkt, skal statsforvaltningen efter en konkret vurdering finde frem til den bedste løsning for barnet, hvor der også skal lægges vægt på barnets interesse i, at forældrene samarbejder omkring transporten af barnet i forbindelse med samværet. Statsforvaltningen kan i den forbindelse fastsætte bestemmelser om både den praktiske og den økonomiske del af transporten af barnet i forbindelse med samvær. Statsforvaltningen kan således f.eks. fastsætte bestemmelser om, at den ene forælder skal stå for den praktiske del af transporten, mens den anden forælder skal afholde en del af transportudgifterne.

Hvis statsforvaltningen bestemmer, at den ene forælder helt eller delvist skal betale den anden forælders transportudgifter, kan betalingen aldrig overstige de afholdte udgifter til transport. Betaling for udgifter afholdt i en måned forfalder den 5. i den følgende måned, medmindre statsforvaltningen bestemmer andet. Statsforvaltningen kan fastsætte vilkår for betalingen. Der henvises til § 14, stk. 4, i bekendtgørelsen.

Det bemærkes, at der som udgangspunkt ikke er noget til hinder for – efter et konkret skøn – at lade andre end samværsforælderen eller bopælsforælderen forestå afhentningen af barnet ved samværets start og ved samværets afslutning, hvis der er tale om en voksen ansvarlig person, som barnet kender og har tillid til, f.eks. samværsforælderens ægtefælle/samlever, forældre m.v.

Der er endvidere ikke noget til hinder for at lade afhentningen ved samværets start og/eller afslutning foregå i barnets daginstitution, skole e.l., selvom bopælsforælderen eller samværsforælderen protesterer imod det. Afgørelsen herom beror dog på en konkret vurdering. Det kan dog ikke bestemmes, at afhentningen skal foregå i en institution e.l., hvis institutionen modsætter sig dette.

Det kan være hensigtsmæssigt at indføje bestemmelser i samværsdokumentet om de praktiske forhold i forbindelse med transporten af barnet til og fra samvær. Kan barnet rejse på egen hånd, kan der f.eks. være en bestemmelse om, at samværsforælderen fremsender billet til barnets rejse til samvær til bopælsforælderen, mens bopælsforælderen sørger for at købe billet til barnets hjemrejse og fremsende billetten til samværsforælderen. Forældrene kan selvfølgelig også aftale, at bopælsforælderen køber billet til barnets udrejse, mens samværsforælderen køber billet til barnets hjemrejse.

Har forældrene indgået en aftale om transport og betaling herfor, kan statsforvaltningen ændre aftalen, uanset om denne er indgået før eller efter lovens ikrafttræden. Der skal dog tages hensyn til baggrunden for aftalen og eventuelle forudsætninger herfor.

I relation til afgørelser om transport, som er truffet før forældreansvarslovens ikrafttræden den 1. oktober 2007, bemærkes, at statsforvaltningen ikke kan afvise en anmodning om ændring heraf efter § 39. Dette skyldes, at den ændrede praksis for afgørelser om transport er et nyt vigtigt hovedelement i loven.

6.1.1. Fravigelse af udgangspunktet om ligedeling af transporten af barnet

6.1.1.1. Meget stor forskel i forældrenes indkomster

Det er som ovenfor anført udgangspunktet, at begge forældre afholder udgifterne til den del af transporten, som den pågældende er ansvarlig for, herunder transporten af både barnet og eventuel ledsager. En meget stor forskel i forældrenes indkomster kan dog føre til, at dette udgangspunkt må fraviges.

Hvis statsforvaltningen modtager en anmodning fra den ene forælder om helt eller delvist at blive fritaget for at afholde udgifterne til transporten til eller fra samvær på grund af en meget stor forskel i forældrenes indkomster, må statsforvaltningen indhente økonomiske oplysninger fra begge forældre i form af begge forældres seneste årsopgørelser samt lønsedler for de seneste tre måneder. Hvis der er tale om selvstændigt erhvervsdrivende, indhentes de seneste tre års regnskaber.

Hel eller delvis fritagelse for at deltage i betalingen af udgifterne til transporten meddeles som udgangspunkt kun, når følgende tre betingelser er opfyldt:

– Ansøgeren har en meget lav indkomst. Der lægges herved vægt på, om ansøgeren økonomisk vil blive stillet urimeligt ringe ved at skulle afholde udgifter til transporten af barnet til eller fra samvær. Efter Familiestyrelsens opfattelse er dette normalt kun opfyldt ved en indkomst under ca. 200.000 kr. om året (2007-niveau). Dette beløb reguleres, se www.familiestyrelsen.dk.

– Den anden forælders indkomst er væsentligt højere end ansøgerens indkomst. Efter Familiestyrelsens opfattelse er dette normalt kun opfyldt, når forskellen i forældrenes indkomster er på mindst 300.000 kr. – 400.000 kr. om året (2007-niveau). Dette beløb reguleres, se www.familiestyrelsen.dk.

– Der er tale om transportudgifter, der ikke kan anses for ubetydelige.

Der henvises til § 14, stk. 2, nr. 1, i bekendtgørelsen.

Det skal understreges, at der altid er tale om en konkret, skønsmæssig vurdering af, om der er grundlag for at bestemme, at den ene forælder helt eller delvist skal afholde den anden forælders udgifter til transport.

Vurderingen af forældrenes indkomster foretages som udgangspunkt på baggrund af deres indtægter før skat og arbejdsmarkedsbidrag, jf. bekendtgørelsens § 14, stk. 3. Der tages ikke hensyn til udgifter, herunder forsørgelsesudgifter til børn og eventuel tidligere ægtefælle.

6.1.1.2. Den ene forælder vælger at flytte

Hvis den ene af forældrene flytter, og flytningen gør transporten i forbindelse med samværet væsentligt mere besværlig eller bekostelig, kan den forælder, der vælger at flytte, pålægges at stå for den overvejende del af transporten, herunder udgifterne hertil. Dette gælder både samværs- og bopælsforælderen.

Hvis forældrene f.eks. i en periode har boet tæt på hinanden, og den ene forælder vælger at flytte, således at den geografiske afstand mellem forældrene – og transporttiden – øges væsentligt, og denne øgede afstand er med til at vanskeliggøre samværet, kan dette betyde, at den forælder, der flytter, skal bære den overvejende del af ansvaret for transporten og udgifterne hertil. Det samme gælder, hvis flytningen gør transporten mere besværlig eller medfører øgede transportudgifter, jf. bekendtgørelsens § 14, stk. 2, nr. 2, f.eks. på grund af ringere muligheder for at benytte offentlig transport. Dette kan f.eks. være tilfældet, hvis den ene forælder flytter til udlandet, Grønland eller Færøerne, men også hvis en flytning i Danmark medfører større geografisk afstand mellem forældrene.

I en sådan situation vil statsforvaltningen således f.eks. kunne bestemme, at den forælder, der flytter, skal stå for hele eller størstedelen af transporten af barnet samt betale udgifterne i forbindelse hermed.

Baggrunden for flytningen kan undtagelsesvis tillægges betydning ved afgørelsen.

Det beror altid på en konkret, skønsmæssig vurdering, om der er grundlag for at bestemme, at der skal ske en anden fordeling af ansvaret for transporten.

6.1.1.3. Praktiske forhold

Praktiske forhold kan gøre det umuligt eller uforholdsmæssigt besværligt for den ene af forældrene at deltage i transporten. Dette kan også føre til en anden fordeling af transporten og transportudgifterne. Der henvises til bekendtgørelsens § 14, stk. 2, nr. 3.

Dette kan f.eks. være tilfældet, hvis bopælsforælderens eller samværsforælderens arbejdstider gør det umuligt for vedkommende at deltage i transporten. Her må statsforvaltningen dog være opmærksom på, at forældrene så vidt muligt skal fastholdes i ansvaret for deres del af transporten. Det kan således f.eks. være en mulighed, at bopælsforælderens eller samværsforælderens samlever i en sådan situation i stedet står for den praktiske del af transporten. Hvis det er helt udelukket for bopælsforælderen eller samværsforælderen at kunne deltage i transporten – enten ved selv at deltage, eller lade en anden deltage i stedet – vil statsforvaltningen kunne træffe bestemmelse om en anden fordeling af ansvaret for transporten. Statsforvaltningen kan f.eks. bestemme, at samværsforælderen står for den praktiske del af transporten af barnet til og fra samvær, og at bopælsforælderen afholder alle udgifter til transport.

Statsforvaltningen skal altid foretage en konkret, skønsmæssig vurdering af, om der er grundlag for at fravige udgangspunktet om transport af barnet i forbindelse med samvær, herunder udgangspunktet om transportudgifterne.

6.1.1.4. Andre særlige omstændigheder

Foreligger der andre særlige omstændigheder kan statsforvaltningen efter en konkret vurdering fravige udgangspunktet om ligedeling af transporten af barnet, jf. bekendtgørelsens § 14, stk. 2, nr. 4. Dette kan f.eks. være tilfældet, hvis det er nødvendigt for at tilrettelægge afhentningen af barnet i forbindelse med samværets begyndelse og afslutning på den mest hensigtsmæssige måde. Her kan statsforvaltningen f.eks. bestemme, at den ene af forældrene skal betale den anden forælders udgifter til f.eks. ledsagelse af barnet e.l. Dette gælder både for samværsforælderens og bopælsforælderens udgifter. Statsforvaltningen kan f.eks. også fastsætte alternative afhentningssteder.

6.1.2. Dækning af udgifter til transport

Som en konsekvens af, at begge forældre skal deltage i transporten af barnet i forbindelse med samvær, herunder afholde udgifterne hertil, er der nu mulighed for, at også bopælsforælderen kan ansøge kommunen om at få dækket udgifter i forbindelse med transporten af barnet, jf. § 83, stk. 1, i lov om aktiv socialpolitik.

Hermed har bopælsforælderen samme mulighed som samværsforælderen for at ansøge kommunen om dækning af udgifterne til transport af barnet i forbindelse med samvær.

MVH
Bjarne
P.s
hentet fra
www.retsinformation.dk

Information

Der kræves login for at kunne tilføje indlæg eller svar.

Login

© 2004 - 2010 · Forside · Debat · Profiler · Tilmelding · Login · RSS · Information · Kontakt